Inspirace ze světa obchodu a jeho řízení
Rubriky:
Začínající i stávající firmy občas předpokládají, že prodej začíná až ve chvíli, kdy mají dokonalý výrobek či službu. Pokud patříte do stejné skupiny, zbystřete. Tento model by vás totiž mohl stát mnohem víc než pár stovek tisíc.
Všechno začíná u myšlenky
Jakkoli se to zdá divné, o prodeji byste měli začít přemýšlet už ve fázi, kdy začínáte zhmotňovat svou myšlenku na nový produkt či službu. Ať je váš nápad sebelepší, potřebujete ho prodat, abyste vydělali na jeho další rozvoj, svou obživu atd. Na papír si rovnou napište 4 základní otázky: CO? KOMU? KDE? JAK?
CO? Představuje váš produkt či službu.
KOMU? Vymezuje vaši cílovou skupinu.
KDE? Určuje trh, na který vstoupíte.
JAK? Upřesňuje kanály, přes které dostanete produkt či službu k cílové skupině.
Odpovědi na tyto otázky vám dají jasnou představu o tom, jak a kam prodej směřovat. A vlastně představují základ obchodní strategie.
Nedoporučujeme tuto fázi přeskakovat a ladit váš produkt do posledního detailu bez validace, tedy ověření, že váš produkt někdo potřebuje a chce. Mohli byste totiž zjistit, že nikdo takový na trhu není.
Jednou z nejčastějších situací při vývoji produktu či služby je, že se stanete cílovým zákazníkem. Přemýšlíte nad tím, jak by se to líbilo vám, ale zapomínáte, že kupující jsou na trhu, ne ve vaší kanceláři.
Jak z toho ven? Otestujte váš produkt/službu.
Testováním a implementováním podnětů od potenciálních zákazníků máte velkou šanci na trhu prorazit. Vytváříte totiž něco, co zákazníci potřebují a za co jsou ochotni zaplatit.
Při vývoji nového produktu či služby se zeptejte sami sebe: vyrábíte, ale neprodáváte, nebo prodáváte, ale nevyrábíte? Který z těchto modelů dle vás může fungovat?
V prvním případě je výroba nákladovou položkou, výnosy jsou však nulové, neboť nikdo neprodává. Druhá situace přináší do vaší firmy peníze, které potřebujete pro budoucí výrobu.
Proto začněte prodávat už ve fázi vývoje. Nevadí, že nemáte ještě finální produkt. Díky prvním platícím zákazníkům můžete postupně mazat dluh, který vám během vývoje vzniká, a rozvíjet výrobu.
To, že jste předešlé body naplánovali, neznamená, že jste vyhráli. Pokud nebudete prodej řídit, zbytečně se vám prodraží. Přitom by měl vydělávat.
Jak takový neřízený obchod vypadá?
Je to taková neřízená střela – nikdo nad ním nemá kontrolu, což může způsobit velké škody.
Pokud ale budete prodej řídit, můžete počítat s vyššími zisky a lepším postavením na trhu. Plánujte, nastavujte obchodní procesy, motivujte lidi a vytvořte obchodní strategii, díky které budou mít všichni obchodníci jasnou představu o své práci.
Obchodní strategie vychází ze strategie firmy a podnikatelského plánu. Díky ní má každý obchodník jasný cíl a představu o zákaznících i trhu.
Prodejní začátky nejsou nikdy jednoduché. Často se setkáváme s tím, že zakladatel je mimo jiné vývojář, marketér i obchodník. Pokud jste ve stejné situaci a cítíte, že prodej není vaše silná stránka, domluvte si s námi bezplatnou konzultaci. Potkáme se u kávy a zjistíme, jak nastartujeme i váš prodej.
Přidejte se k mnoha profesionálům z B2B prodeje a odebírejte náš newsletter.
✓ Reálné příklady z praxe
✓ Vyzkoušené a ověřené
✓ Ihned použitelné
Jakou chybu firmy dělají při přípravě obchodní strategie? Zaměří se příliš na produkt či službu. Když ale chcete prodávat, musíte začít něčím úplně jiným…
Klid, sebevědomí a vyšší šance na úspěch na první schůzce? Zajistěte si to díky důkladné přípravě a skvělému prvnímu dojmu.
Obchodní strategie by neměla vznikat bez kontextu. Zjistěte, v čem potřebujete mít jasno, než se její přípravy pustíte a zamezte metodě pokus-omyl.
(c) 2023 SalesUP s.r.o. Všechna práva vyhrazena.