Blog

Inspirace ze světa obchodu a jeho řízení

Je důležitější produkt nebo zákazník?


Asi každého napadne, že když dává dohromady obchodní strategii, musí vědět co a komu prodává. Víte ale, jakou nejčastější chybu firmy dělají? Velmi se zaměří na co. Tedy na produkt nebo službu. Když ale chcete prodávat a být v tom úspěšní, musíte začít něčím úplně jiným…

Proč se vyplatí schovat ego a řešit, co trápí zákazníky

Dobrým příkladem toho jak obchodní strategii nedělat, jsou startupy. Ty často začínají od produktu a pak teprve hledají, komu ho prodat. Na začátku měli skvělý (alespoň z jejich pohledu) nápad. Investovali do vývoje. Poslední měsíce ladili všechny maličkosti. Vývoj stál velké peníze, ale konečně jdou na trh. Zvednou oči od monitorů či hardwaru, čekají frontu za dveřmi a… Nic. V tu chvíli většině zakladatelů dojde, že jestli chtějí někdy investované peníze vidět zpátky, budou se prodejem muset zabývat vážně. A to znamená řešit lidi venku. Potenciální zákazníky. A jejich potřeby.


Ale ani zavedené firmy nemají vždy vše na jedničku. Často jsou v situaci, kdy jsou na trhu léta, produkt nabízí „kdekomu“ bez toho, aby se zamyslely, jakou a komu plní potřebu. Pak se diví, že prodávají málo a náklady na prodej rostou. Dělají prostě spoustu práce bez výsledku, protože nabízejí produkt někomu, kdo ho nepotřebuje.


Potřeby zákazníka

Co to je vlastně ta potřeba? Když máme nějakou potřebu, cítíme určitý nedostatek a hledáme způsoby, jak nedostatek odstranit a potřebu uspokojit. Proč je to důležité? Pokud nic nepotřebuji, nic si nekoupím. I když to často vypadá, že si kupujeme něco „jen tak“, ve skutečnosti to tak není. Pokud budete hledat, potřebu vždy najdete.


Potřeby mohou být u produktů ze stejné kategorie různé. Luxusní, drahé auto si nekupujeme kvůli přepravě z místa A do B. Na to by stačilo i něco obyčejnějšího. Kupujeme si ho kvůli pohodlí, statusu a třeba i bezpečnosti. To jsou ty potřeby.


Když už jsme u těch automobilů, možná se vám vybaví Henry Ford. Ten prý říkal, že kdyby se zeptal lidí, co potřebují, odpověděli by, že rychlejší koně. To však bylo tím, že lidé nevěděli, jak jinak potřebu po rychlejší dopravě uspokojit. Přesto první Fordy přesně tuto potřebu uspokojovaly. Pokud se vrátíme ke startupům, jsou možná v podobné situaci – vyvíjejí zcela nové řešení, které ještě nikdo nezná. Inovace by se však vždy měla opírat o to, co lidé potřebují.


Jak zjistit potřeby zákazníků a přidanou hodnotu vašeho produktu

Pokud při svém podnikání postupujete tak, že nejprve na trhu najdete problém a vyvinete na něj řešení, máte to jednodušší. Co ale dělat v situaci, kdy už produkt máte a na trhu jste? Zakázky chodily samy, teď se jejich tok zasekl a vy hledáte cestu, jak prodávat aktivně. Nezbývá než se vrátit o krok zpět, začít (znovu) dávat dohromady obchodní strategii a zaměřit se na zákazníky


Kudy do toho? Můžete použít třeba Value Proposition Canvas, který vás celým procesem úvah provede. Pomůže vám porozumět potřebám vašich zákazníků a tomu, jak vaše nabídka tyto potřeby řeší.

Zdroj: https://www.strategyzer.com/library/the-value-proposition-canvas

Jak pracovat s Value Proposition Canvasem

Nejprve se zaměřte na zákazníky. Najděte a zaznamenejte si co nejvíc informací:

  • co vaši zákazníci potřebují udělat,
  • čeho chtějí dosáhnout, 
  • jaké mají problémy,
  • co je frustruje při pokusu si sny a potřeby splnit, 
  • jaké přínosy od produktu/služby si přejí nebo očekávají.


Poté se přesuňte k hodnotové nabídce. Vypište všechny vaše produkty a služby. Uveďte, jak přispívají k řešení zákaznických problémů a jaký přínos mají pro zákazníka. 


Následuje fáze vyhodnocení a přizpůsobení. V ní srovnáváte, jak vaše nabídka odpovídá potřebám a přáním zákazníků a identifikujete případné mezery.


Neskončete u hypotéz

Nejdůležitější je iterace. Ověřte své hypotézy komunikací se zákazníky, sbírejte zpětnou vazbu a upravujte svou hodnotovou nabídku na základě toho, co se dozvíte. Nakonec tyto poznatky využijte k vylepšení vaší strategie, marketingu a prodeje. Pamatujte, že Value Proposition Canvas (VPC) je proces neustálého učení a přizpůsobování, což vám pomůže lépe vyhovět potřebám vašich zákazníků.


Možná vám tady neříkáme nic nového a vám přijde samozřejmé řešit potřeby zákazníků. Přesto doporučujeme: sedněte si, sepište si informace a vyplňte si VPC. Možná budete překvapeni. A když ne, pak víte, že vše máte správně. To za to také stojí. A když si nebudete vědět rady, jsme tady my. ;-)

Ověřte si, že svým produktem či službou opravdu řešíte potřeby zákazníků.

Domluvte si nezávaznou konzultaci.

Mluvit se zákazníkem vám může přinést mnohem víc zisku než původní produkt

Nezapomeňte si ověřit, že zákazník má skutečně potřebu řešit svůj problém pomocí vašeho produktu, tedy tzv. product-market fit. Nejednou jsem viděl, jak je to důležité. Rozhovor se zákazníky nemusí nutně znamenat, že zjistíte, že je váš produkt OK nebo naopak nanic, ale dává vám třeba úplně jinou perspektivu, jako u jednoho našeho klienta. 


Doprovázel jsem zástupce firmy k jejich potenciálnímu zákazníkovi. Společnost se chtěla pustit do vývoje autonomního zařízení pro čištění a revizi potrubí. Skvělý produkt, technologicky našlapaný, řeší něco, co přišlo našemu klientovi zajímavé… Přesto jsme šli ověřit pohled na využití na trh.


Vybrali jsme vhodnou firmu a vyrazili na schůzku. Jenže… Poměrně rychle se ukázalo, že společnost potřebu revizí potrubí vůbec nemá. Řeší to jinak a možnosti zařízení vůbec nevyužije. V tu chvíli jsme mohli zaklapnout notebooky a odejít. Jenže dobrý obchodník se vždy ptá. A tak jsme se ptali dál… Víte, co se ukázalo?


Zákazník by autonomní zařízení využil úplně někde jinde. Navíc mu tento nový use case uspoří mnohem více peněz, času a provozních odstávek. A to nejlepší? Může tomu odpovídat cena zařízení nebo jeho pronájmu. Kdybychom tuto diskuzi se zákazníkem nevedli, náš klient by vyvinul řešení, které by se těžko prodávalo, a navíc za nižší cenu. 


Proto vždy ověřujte, že vaši zákazníci vidí vaše řešení stejně jako vy. Dostaňte se ze stavu „myslím si, že zákazník potřebuje„ do stavu „vím a mám to potvrzené, že zákazník potřebuje“. Prodej se pak bude dělat o dost snáz a cíle z obchodní strategie se budou plnit mnohem lépe.


Chcete probrat, jestli váš produkt či služba řeší skutečné potřeby zákazníků? Vyberte si v mém kalendáři termín nezávazné konzultace nebo napište na roman@salesup.cz. Těším se.



Získávejte praktické a užitečné informace

ze světa prodeje a jeho řízení 

Přidejte se k mnoha profesionálům z B2B prodeje a odebírejte náš newsletter.

✓ Reálné příklady z praxe

✓ Vyzkoušené a ověřené

✓ Ihned použitelné

Dále si přečtěte

Jakou chybu firmy dělají při přípravě obchodní strategie? Zaměří se příliš na produkt či službu. Když ale chcete prodávat, musíte začít něčím úplně jiným…

Klid, sebevědomí a vyšší šance na úspěch na první schůzce? Zajistěte si to díky důkladné přípravě a skvělému prvnímu dojmu.

Obchodní strategie by neměla vznikat bez kontextu. Zjistěte, v čem potřebujete mít jasno, než se její přípravy pustíte a zamezte metodě pokus-omyl.