Blog

Inspirace ze světa obchodu a jeho řízení

Zastupitelnost je téma i pro menší firmy

Autor: David

Nikdo není zastupitelný

“Marie leží v nemocnici” hlásí jednatel firmy. Marie je finanční ředitelka menší firmy, navíc účetní a personalistka v jedné osobě. Co bude s firmou? Máme vyřešenou zastupitelnost?

Zastupitelnost je problém klasické nepřímé úměry. Čím menší firma, tím větší problém. Leckde si situaci malé a střední firmy zhoršují tím, že si klíčoví lidé budují pověst nenahraditelných. Shromažďují pod sebe důležité informace a kompetence. Zastupitelnost neřeší buď záměrně, bojí se, že jim někdo ukradne know-how. Nebo si nepřipouští, že se něco může pokazit. V případě jejich dlouhodobé absence je firma paralyzována, což může mít fatální následky.

Co s tím?

Ideální je, pokud existuje zastupitelnost pro každou pozici - další 2 - 3 lidé, kteří ji umí přebrat.

Když řešíme zastupitelnost

  • Popsat veškeré činnosti, které každá pozice dělá.
  • Rozdělit je mezi další lidi.
  • Informovat koho, kdy, kdo, v čem a jak zastupuje.
  • Průběžně udržovat pracovníky v obraze u činností, které mají zastupovat.
  • Rozmyslet jim systém práce a odměňování při činnosti navíc.
  • Ptát se co umí, co je baví, co by chtěli/mohli dělat.

Jak to dopadlo s Marií?

Po návratu zjistí, že vše funguje. Naštěstí si pro účetnictví a personalistiku vychovala asistentku, jejíž práci dočasně převezmou jiní lidé z firmy.

Nikdo se nemusel na nic ptát.

Nemáte zastupitelnost vyřešenou? Spojte se snámi a rádi se o naše sesbírané zkušenosti podělíme.

#salesup

Co si přečtete dál?

Někdy je to těžké vidět, zejména pokud jsou zisky stále dobré. Ale pokud se podíváme pod povrch, zjistíme, že mnoho firem – možná i ta vaše – je vystaveno obrovskému riziku.

autor: David

rubrika: Blog, Management, Řízení firmy, Tipy

Na přijímací pohovor dnes chodí účastníci připraveni. Otázky na nich se často opakují. Dostaňte je proto na chvíli pod tlak, ať vidíte, jak reagují mimo komfortní zónu.
V době krize, když dojde na úsporná opatření, se často jako první škrtá rozpočet na rozvoj a marketing. Přečtěte si, proč to není dobý nápad.

Spojte se s námi.

Z vašeho obchodu dostaneme maximum.

(c) 2023 SalesUP s.r.o. Všechna práva vyhrazena.

Ochrana osobních údajů