Blog

Inspirace ze světa obchodu a jeho řízení

Šéfe, co mám dělat?

Autor: SalesUP

Šéfe, co mám dělat?

„Šéfe, zákazník nám nezaplatil. Co mám dělat?“ nebo “Zákazník říká, že jsme dražší. Jakou mu mám dát slevu?” Takových otázek je nespočet, stejně jako lidí.

Určitě i za vámi chodí vaši obchodníci s podobnými dotazy a jsou jich desítky denně. Nebývá těžké ani zdlouhavé na ně odpovídat, jen to zabírá hodně času.

Co může být příčinou

  1. Dělá vám to dobře – jste majitel/manažer a chcete mít respekt. Máte radost, že si vás lidé váží pro vaše znalosti a dovednosti, a tak jim je denně ukazujete. Oni vás za ně “obdivují”.
  2. Nenastavené pravomoci – jako majitel/manažer chcete o všem rozhodovat. Vy jste firmu vybudoval a jen vy víte, co, kdy, kdo a jak má udělat. Když jste jim jednou zkusil důvěru dát, stejně to zkazili, takže je bezpečnější si vše řídit.
  3. Juniorní tým – máte sice správně nastavené role a k nim odpovídající odpovědnosti a pravomoci, ale obchodníci za vámi stejně chodí. Nejspíš si ještě nevěří, nemají dostatek zkušeností. Ať jsme ale spravedliví, někdy se to děje i seniorním lidem, pokud řeší zcela nový úkol.
  4. Lenost – obchodníkům se nechce přemýšlet, jak situaci řešit.

V praxi se v SalesUP potkáváme s tím, že je to libovolná kombinace některých nebo všech uvedených bodů. Pojďte nastavení ve firmě řešit právě teď, když je konec roku a začít nový se změnou. Tady je 5 jednoduchých pravidel.

5 jednoduchých pravidel

  1. Nastavte role a odpovědnosti - popište pro každou pozici ve firmě, co přesně dělá, za co odpovídá, koho zastupuje. Každý ví, co má dělat, žádná činnost nezůstane nepokrytá. Vy nemusíte neustále držet v hlavě, co vše je potřeba udělat.
  2. Nastavte pravomoci - stanovte, co a v jaké míře smí jednotliví pracovníci rozhodovat bez souhlasu nadřízeného a naopak, s čím už musí za nadřízeným chodit. Zaměstnanci získají pocit důležitosti, stanou se při obchodních jednáních kompetentními, neboť si nebudou muset vše nechat schvalovat. Obchod půjde uzavřít rychleji.
  3. Nastavte systém rozvoje - cílem je snížit počet lidí, kteří nevědí, co mají v různých situacích dělat. Vycházejte z kompetenčního modelu. Co a jak by měl pracovník na vykonávané pozici umět. Propojte to s plánem rozvoje. Kdy, co a jakou formou bude doplněno/vylepšeno a jak se to pozná.
  4. Nastavte důvěru - buďte trpěliví a počítejte s tím, že nikdo není neomylný. Budujte prostředí, které připouští chyby, ale učí se z nich. Nechcete, aby zaměstnanci zametali chyby pod koberec. Kontrolujte výsledky zadaných úkolů, ať ošetříte možná rizika.
  5. Delegujte - ověřte, jak si ví rady a pokud ano, nechte jej úkol samostatně zpracovat. U zkušených lidí to posiluje motivaci. Pokud ne, buďte připraveni podat pomocnou ruku.

Smyslem je dovést své pohodlnější zaměstnance k tomu, aby přijali svou roli ve firmě, využívali pravomoci a nesli odpovědnost. Pokud nejsou zvyklí, chvíli to potrvá. Budou vás ještě nějaký čas zkoušet, ale nakonec si zvyknou. Získáte spokojenější zaměstnance a čas věnovat se tomu, za co jste placeni nebo je v tu chvíli pro vás důležitější.

Jak to má správně vypadat

Na závěr vám ukážeme správně vedený rozhovor:

„Šéfe, zákazník nám nezaplatil. Co mám dělat?“

„A co jsi už vyzkoušel?“

„Ještě nic, jdu se poradit.“

„Tak přijď s návrhem, ať se máme o čem bavit.“

„Jasně šéfe, zpracuji a za chvíli přijdu.“

Nevíte, jak na to?

Přijde vám to složité? Nevíte, jak na to nebo nemáte čas? Ozvěte se nám a domluvte si nezávaznou konzultaci. V SalesUP vám se vším rádi poradíme.

Co si přečtete dál?

Pravidelně měříte spokojenost zákazníků. Prahnete po dokonalosti nebo chcete prodávat víc?
Někdy je to těžké vidět, zejména pokud jsou zisky stále dobré. Ale pokud se podíváme pod povrch, zjistíme, že mnoho firem – možná i ta vaše – je vystaveno obrovskému riziku.
Máte technického šikulu, co vám vymyslí raketový motor z plechovek od piva. A pak ho pustíte na prodej zákazníkům. Jak to dopadne?

Spojte se s námi.

Z vašeho obchodu dostaneme maximum.

(c) 2023 SalesUP s.r.o. Všechna práva vyhrazena.

Ochrana osobních údajů