Blog

Inspirace ze světa obchodu a jeho řízení

Proč se zdržovat s plánováním obchodu?

Autor: SalesUP

Proč se zdržovat s plánováním obchodu - #VicOtazekNezOdpovedi

SalesUP: “Jak jste na tom s plněním obchodního plánu?”

Zákazník: “No, vypadá to, že asi splníme. Když nám dopadnou ještě tak čtyři zakázky, zvládneme to.”

SalesUP: “Teď je začátek listopadu, kdo a kdy je donese?”

Zákazník: “No, všichni shání! Lítáme od rána do večera.“

SalesUP: “Jak máte plán rozdělený na obchodníky, období a produkty?”

Zákazník: “Jsme malá firma, tohle není korporace. Na takové detaily není čas, každý dělá, jak nejlépe umí."

SalesUP: “Kolik případů máte rozpracovaných?”

Zákazník: “Teď tři.”

SalesUP: “A jak dlouho to u vás trvá od prvního kontaktu se zákazníkem po podpis smlouvy?”

Zákazník:“Asi půl roku, ale někdy i víc.”

SalesUP: “Takže je opravdu reálné, že splníte plán?”

Zákazník: “No, už asi ne… .” 🤔

Tohle je jen fragment diskuze, když se bavíme ve firmách o obchodě s majitelem. Obvykle existuje “něco jako obchodní plán” stanovený na celou firmu, aniž by bylo jasné, kdo, kdy a čím přispěje k jeho splnění. Slýcháme:  “Všichni dělají všechno pro to, aby jim to vyšlo.” V dobách konjunktury byli v klidu, dnes cítí, že by to nemuseli zvládnout. Přitom stačí udělat několik kroků, aby obchod skutečně řídili.

Co s tím?

Pokud chcete odložit křišťálovou kouli a mít situaci pod kontrolou, postupujte následovně:

  1. Stanovte, jaké celkové tržby musí obchod vytvořit pro pokrytí nákladů a vytvoření požadovaného zisku.
  2. Vynásobte zjištěné číslo alespoň krát 1,1 (záleží na produktu, oboru). Jde o bezpečnostní pojistku, kdyby se něco nepovedlo, ať už na straně výnosů nebo nákladů. Získali jste hodnotu obchodního plánu.
  3. Pokud prodáváte více produktů nebo služeb, rozmyslete, jak se budou podílet na celkovém plánu. Vytvořte produktový mix. Obchodní plán rozdělte mezi jednotlivé produkty.
  4. Rozdělte obchodní plán na jednotlivé lidi. Je-li to potřeba, vycházejte z produktového mixu.
  5. Roční plány rozprostřete do jednotlivých měsíců. Zohledněte sezónnost a délku obchodního cyklu různých produktů.
  6. Naplánujte aktivity, které bude potřeba udělat pro získání zakázek. Využijte některé z nástrojů, typicky CRM nebo excel.
  7. Nastavte odměny lidem tak, aby byly navázány na odvedený výkon. Všichni musí vědět, co nastane, když se plán splní, překročí, nebo nesplní. 
  8. Nastavte reporting. Co vše budete sledovat a vyhodnocovat, jak často a v jakém detailu.
  9. Každý měsíc zhodnoťte, jak si stojíte oproti plánu. Porovnávejte hodnotu skutečnosti s původním plánem. Dívejte se na plnění za aktuální měsíc a kumulované plnění od začátku roku.
  10. Pro období, které je před vámi, pracujte také s upravenými hodnotami plánu. Původní plán jste stanovili před nějakou dobou a od té doby se objevily nové skutečnosti. Sečtením plnění od začátku roku a upravených plánovaných hodnot na zbytek období získáte představu, jak dopadnete na konci roku.

Pokud by majitel společnosti, z níž jsme citovali rozhovor, takto plánoval, uměl by velice přesně a rychle na všechny otázky odpovědět.

Připadá vám to složité nebo si nejste jisti, zda to zvládnete sami? Vždyť nemusíte, společně to zvládneme. Kontaktujte nás. V SalesUP vám se vším rádi poradíme.

Co si přečtete dál?

Máte technického šikulu, co vám vymyslí raketový motor z plechovek od piva. A pak ho pustíte na prodej zákazníkům. Jak to dopadne?

autor: David

rubrika: Blog, Management, Řízení firmy

Startupy mají často vymazlený produkt a diví se, že s ním zatím nikdo nepřišel. Těší se, že až ho uvedou na trh, zájemci se jen pohrnou.
Někdy je to těžké vidět, zejména pokud jsou zisky stále dobré. Ale pokud se podíváme pod povrch, zjistíme, že mnoho firem – možná i ta vaše – je vystaveno obrovskému riziku.

Spojte se s námi.

Z vašeho obchodu dostaneme maximum.

(c) 2023 SalesUP s.r.o. Všechna práva vyhrazena.

Ochrana osobních údajů