Blog

Inspirace ze světa obchodu a jeho řízení

Máme z nejlepšího obchodníka udělat manažera?

Autor: SalesUP

Aleš je každoročně nejlepším obchodníkem, a tak majitele napadlo, že z něj udělá obchodního ředitele a předá mu odpovědnost za obchodní tým. Po půl roce majitel zjišťuje, že tým nefunguje a nemá výsledky.

V čem může být problém?

Tak jako nejlepší hráč nemusí být nejlepším trenérem, tak ani nejlepší trenér nemusí být nejlepším hráčem. Jde o různé disciplíny, pro které je potřeba mít odlišné dovednosti. Ano, pokud je dovedete skloubit, máte ohromnou výhodu a přirozeného vůdce na světě. Stejné  je to i v obchodě. Nejlepší obchodník nemusí být nejlepším manažerem.

V praxi však obvykle dochází k těmto situacím:

  1. Nejlepší obchodník neví, co vše obnáší práce obchodního ředitele. O manažerské pozici má představu jen ze svého pohledu obchodníka. Neví jak sestavit obchodní plán, motivovat a rozvíjet lidi, které reporty jsou důležité, jak řídit poradu, čas a priority. Mnoho dalších manažerských disciplín jsou mu cizí. Neměl se je od koho naučit. Majitel vedl firmu svým osobitým způsobem a jemu, novému šéfovi, není tento styl blízký.
  2. Nemá potřebnou vizi a ani strategii, chybí mu nezbytný manažerský nadhled. Nedokáže si dát fakta do hlubších souvislostí, ovládá spíše každodenní operativu bez schopnosti dělat rozhodnutí, která vidí až za horizont. V případě krizí se neumí rozhodnout a neví, co dělat. Často má tendenci jen tlačit na pilu, aby se jeho nejistota nepoznala nebo bývá příliš kamarádský a málo vůdčí.
  3. Necítí se v nové pozici dobře. Manažerem být nikdy nechtěl, ale současně nechtěl zklamat majitele, tak pozici přijal. Je to přece výzva. Baví ho obchod, ne jeho řízení. Představa, jak musí někoho kontrolovat, a nedej bože propustit, mu svírá žaludek.
  4. To, co sám umí, nedokáže naučit své podřízené. Je velký rozdíl, zda něco umíte a jestli to dokážete naučit ostatní. Málokdo má pedagogiku a andragogiku v malíku. Nadto je potřeba být přirozeně trpělivý a empatický.

Jak to končí?

  • Obchodní ředitel se věnuje hlavně obchodu. Sám intenzivně prodává, aby zachránil výsledky, a tým řídí čím dál méně.
  • Zvažuje odchod z firmy.

3 důležité věci

Pokud chcete z obchodníka udělat manažera, pohlídejte si :

  1. Proč chce dělat manažerskou pozici.
    - Skutečně se chce stát manažerem nebo plní něčí přání?
    - Zajímá se o manažerskou pozici dlouhodobě?
    - Ví, co vše obnáší?
    - Vnímá rozdíly mezi obchodníkem a manažerem?
    - S jakou vizí do toho jde?
    - Jaké je jeho sebehodnocení a potřeba se rozvíjet?
  2. Jaké má pro pozici předpoklady.
    - Ověření formou osobnostních testů, ideálně v assessment centru.
    - Schopnost převést předpoklady do každodenní praxe.
  3. Buďte připraveni jej podpořit.
    - Dejte mu důvěru, ať ho jeho lidé vnímají jako kompetentního.
    - Pomozte mu při složitějších přípravách, když si nebude jistý.
    - Pravidelně s ním probírejte, jak je na tom, kam míří, co bude s týmem dělat a co k tomu potřebuje. 
    - Zjistíte-li, že je zapotřebí nějakou dovednost posílit, nečekejte, že se tak stane samo, ale domluvte se, jak a kdy se to stane. Kdo jej to naučí.

Řešíte ve firmě právě takovou situaci?  V SalesUP jsme připraveni vám poskytnout veškerou podporu s výše uvedenými tipy, abyste se společně mohli těšit z lepších výsledků. Ozvěte se nám ještě dnes.

Co si přečtete dál?

Jak PRODÁVAT VÍC? Znáte silné stránky prodejního týmu? Jste připraveni odhalit jeho slabiny? Pojďte na to!
Nabízeči a jejich oběti. Jak to končí, když nabízeč uspěje a prodá? Dozvíte se to jak z pohledu obchodníka, tak i ze strany jeho zákazníka.

autor: David

rubrika: Blog, Management, Řízení firmy

Práce s lidmi, kteří nemají potenciál nebo chuť dosáhnout společného cíle, je ztrátou času. Je to jako závodit na chromém koni.

Spojte se s námi.

Z vašeho obchodu dostaneme maximum.

(c) 2023 SalesUP s.r.o. Všechna práva vyhrazena.

Ochrana osobních údajů