Na trhu se pohynují tři nejčastější typy obchodníků. Nabízeč, výhodář a obchodník. Na tento díl zbyl poslední z nich. Konečně!
OBCHODNÍK
Skutečný obchodník jde na obchod jinak.
Dokáže zaujmout, čerpá z přípravy. Hodně se ptá a naslouchá. Pak ověří, že vám rozumí a připraví řešení pro vás. Zpravidla vůbec nepotřebuje vyjednávat, ačkoliv tuto techniku ovládá. Proč? Protože zákazník ví, že řešení odpovídá jeho potřebě a také ví, za co platí.
Jak to může vypadat?
✔️ Umí představit sebe a firmu. Vše v několika různých variantách, protože chápe, že každý je jiný a slyší na něco jiného. Ovládá typologii.
✔️ Přesvědčí vás, že je pro vás vhodným a spolehlivým partnerem, protože chápe, s čím se potýkáte, z čeho vás bolí hlava.
✔️ Nalezne vaše skutečné potřeby. Pokud si jich nejste vědomi, přivede vás na ně.
✔️ Hodně se ptá a naslouchá. Ověřuje, že plně rozumí obsahu vašeho sdělení.
✔️ Zpracuje návrh řešení napasovaný přesně na vaše potřeby. Ověří, že to má správně. Používá vhodné pomůcky, prezentační a komunikační dovednosti má v malíčku. Při představení řešení máte pocit, že je to váš parťák a že vám skutečně rozumí. Nenudí vás.
✔️ Odejde teprve poté, co s vámi dohodl další kroky. Vysvětlí, co se bude dít dál po podpisu smlouvy, zahájení dodávek.
✔️ Nenechá vás ve štychu ani po dodání zboží/služby a ověřuje, jak vám spolupráce vyhovuje.
✔️ Ve firemním CRM má vše naplánované. Veškeré informace poznamenány. V případě jeho nepřítomnost jej tak pohodlně zastoupí kdokoliv ve firmě. Nevnímá to jako hrozbu, protože ví, že skutečných obchodníků, jako je on, je na trhu jen hrstka.
Mimochodem, rozvoj vyžaduje… :-)
Poznáváte jej? Nebo snad ... poznáváte se? Spojte se s námi a můžeme si o tom povídat. Zkušeností není nikdy dost. My ty naše sdílíme rádi.