Blog

Inspirace ze světa obchodu a jeho řízení

Jak posílit motivaci a neutrácet?

Autor: SalesUP

Jak posílit motivaci a neutrácet?

Na trhu práce je dlouhodobě velmi nízká nezaměstnanost, která vyvíjí tlak na mzdy. Trvale také rostou ceny dalších vstupů, zejména energií. Majitelé firem přemýšlí, jak posílit motivaci a udržet si kvalitní zaměstnance
s omezeným rozpočtem? Je to další otázka, o níž uvažují a my ji s nimi v SalesUP řešíme.

Předně je dobré si uvědomit, že motivovat zaměstnance neznamená automaticky přidávat peníze. Jde o daleko složitější soubor všech opatření, které je nezbytné přijmout proto, aby vám fungovaly dlouhodobě. Peníze, různé benefity a další podobné stimuly, mají krátkodobý charakter. Často jen, řečeno pokerovou terminologií, dorovnáváte konkurenci na trhu.

Abyste mohli pracovat se skutečnou motivací, ne jen se stimuly, začněte od kompletního nastavení firemní kultury. Vyřešíte si tím například setrvalý tlak na nárůst mzdy, vysokou fluktuaci, náklady na zaškolení nových zaměstnanců nebo angažovanost zaměstnanců a s ní spojenou efektivitu.

10 pravidel

Situace je v různých oborech odlišná. Když chcete posílit motivaci, vždy se můžete spolehnout na to, že hodně získáte, budete-li se držet těchto pravidel:

  1.  Začněte se jich ptát: “Proč?” – vysvětlujte lidem, proč to, co dělají, má nějaký smysl. Co získají tím, že budou dělat něco jinak, lépe. Jaký je krátkodobý i dlouhodobý efekt pro ně, i pro firmu.
  2. Podporujte tvůrčího ducha. Vytvořte lidem podmínky, aby chtěli přemýšlet nad tím, co a jak dělají. Hledejte, jak vylepšovat firemní procesy a postupy.
  3. Pracujte s chybou. Říká se: “Kdo nic nedělá, nic nezkazí.” Jenže to je přesně to, co nechcete. Potřebujete lidi, kteří mají nápady, snaží se o vylepšování procesů. Je normální, že se občas něco nepovede. Vytvořte prostředí, v němž se nemusí bát chybu přiznat.
  4. Za nadstandardní práci se nebojte lidi veřejně pochválit. V případě nedostatků hledejte příčinu a možnost, jak to napravit. Kolektivní vina je už přežitek a „mytí hlav“ před nastoupenou jednotkou vám motivované zaměstnance nepřinese.
  5. Mluvte se zaměstnanci a vnímejte, co je pro ně důležité, co chtějí a potřebují proto, aby podávali pracovní výkon dle vašich představ. Jde o pružnou pracovní dobu, home office, samostatnou činnost nebo práci v kolektivu? Každý jsme jiný a vyhovuje nám jiný přístup, univerzální šablona nikdy nefunguje.
  6. Podpořte motivaci soutěžemi, sázkami. Možná si vzpomenete, jak dobře se osvědčil kotrmelec Pavla Vrby po vyhraném zápase plzeňských fotbalistů. Jinde pomohlo, že obchodník dostal na týden služební auto generálního ředitele.
  7. Dejte lidem důvěru a kompetence. Pro některé zaměstnance je možnost přijmout zodpovědnost klíčovým prvkem jejich motivace.
  8. S úsměvem jde všechno lépe. Běžte příkladem a nebojte se usmívat. Potkáváte-li zachmuřené podrážděné kolegy, nemáte takovou chuť do práce jako v kolektivu, kde panuje dobrá nálada.
  9. Stanovte si ambiciózní, ale reálné cíle. I když vám dám sebevětší obnos peněz a kvalitní zázemí, nehodíte oštěpem 300 metrů. Chtít po lidech nesmysly nikomu neprospěje. Stejně tak opačně nemá cenu je speciálně motivovat k tomu, aby hodili alespoň 5 metrů.
  10. Řežte suché větve. Nepěstujte si na pracovišti různé ozdoby, traviče studní nebo servilní pracovníky. Spolehlivě tím odradíte většinu ostatních lidí.

Jak vidíte, jde o maličkosti, které vás nestojí ani korunu navíc a přitom doopravdy fungují. Komu nestačí tento návod a chtěl by interně nastavit motivaci svých zaměstnanců, není nic jednoduššího než nás nezávazně kontaktovat. Najdeme cestu i pro vás.

Co si přečtete dál?

Jak PRODÁVAT VÍC? Znáte silné stránky prodejního týmu? Jste připraveni odhalit jeho slabiny? Pojďte na to!
Někdy je to těžké vidět, zejména pokud jsou zisky stále dobré. Ale pokud se podíváme pod povrch, zjistíme, že mnoho firem – možná i ta vaše – je vystaveno obrovskému riziku.

autor: David

rubrika: Blog, Management, Řízení firmy

Startupy mají často vymazlený produkt a diví se, že s ním zatím nikdo nepřišel. Těší se, že až ho uvedou na trh, zájemci se jen pohrnou.

Spojte se s námi.

Z vašeho obchodu dostaneme maximum.

(c) 2023 SalesUP s.r.o. Všechna práva vyhrazena.

Ochrana osobních údajů