Mohou být chatboti úspěšní v prodeji?
S rozvojem digitalizace, automatizace a strojového učení se nám rozšířil jeden takový nešvar – „chatbot“.
Naprosto chápu, že se automatizace promítá do odvětví, kde je mizivá přidaná hodnota člověka. Ale co obchod? Ten vždycky byl a je spojený s emocemi. Jak může chatbot správně pochopit mé potřeby a náladu tak, abych já nebyl otrávený a zažíval to správné namlouvání se mezi mnou a prodejcem? Podle mě to pak sklouzne k tomu, že hlavním smyslem bude především uspokojit potřebu přijatelné ceny.
Dobrým příkladem jsou pro mě třeba restaurace. Tam si jsem za jídlo, a především pití, které si mohu koupit kdekoliv v obchodě, ochotný připlatit. Prostě proto, že si dopřeji luxus servisu, opečování a atmosféru. To mi zatím umělá inteligence nedá.
Obchodování je daleko více o emocích, náladě, pocitech, než jsme ochotni si připustit. Člověk je zmítán iracionálními věcmi, ale i společností, kulturou, tradicí, rodinou atd.. Úspěšný obchodník musí mít toto vše na paměti a ovládat umění prodeje s noblesou zkušeného lázeňského šviháka. Pak to funguje, baví a zákazník tolik neřeší cenu, protože je mu dobře.