Stéphane Nicoletti přišel do Česka ve svých 23 letech. Neznal jazyk a nastoupil do své první práce, která tehdy čítala 10 zaměstnanců a 5 klientů. Postupně se naučil česky a prošel si mnoha pozicemi. Byl kurýrem, obchodním zástupcem i markeťákem, ale zůstal věrný jedné firmě, jejíž produkty už u nás využívá 300 000 lidí. Dnes je ve společnosti Up Česká republika, která se dlouhodobě specializuje na péči o zaměstnance firem a vývoj technologických inovací pro oblast HR, generálním ředitelem.
1. Jak jste se dostal ke své profesi?
Byla to čistá náhoda. Život je složen z překvapení, ale hlavně ze setkání. Můj život se vždy řídil tím, že jsem byl ve správný čas na správném místě a potkával správné lidi. Stejně tomu bylo i v roce 1996, když jsem přišel do Česka a nastoupil do své první práce.
2. Od koho jste se nejvíc naučil?
Nejvíc mě toho naučil život. Právě sám život a vzdělání jsou pevné základy vašich zkušeností. Pak to pro mě byli především moji první manažeři. Myslím, že se vždycky musíme učit od starších, což byl i můj případ.
3. Jaká kniha by měla být povinnou četbou ve vaší profesi?
Za téměř povinnou knihu o prodeji považuji Strategii modrého oceánu. Dál bych doporučil Psychologii prodeje od Briana Tracyho a Little Red Book of Selling od Gitomera Jeffreyho.
4. Jak si vybíráte zaměstnance do svých týmů?
Hodně dám na svou intuici a stále častěji věnuji pozornost člověku a jeho chování, mnohem více se dívám na lidský aspekt, abych zjistil, zda bude kompatibilní s našimi hodnotami, s našimi týmy. Považuji to za důležitější než bohatě zaplněné CV.
5. Jak pracujete s lidmi, kteří “umí a nechtějí”?
Je to pro mě nesmírně těžké. Snažím se samozřejmě tyto lidi nadchnout a změnit jejich postoj na „umí a chtějí“. Ale musím říct, že mám větší trpělivost a respekt k někomu, kdo neumí, ale projevuje touhu a odhodlání, než k někomu, kdo zkrátka nechce.
6. Jak se podle vás pozná dobrý prodejce?
Dobrý prodejce je podle mě ten, který perfektně zná klienta, rozumí jeho byznysu a fungování, takže dovede hledat řešení problémů, se kterými se klient potýká. Váš produkt je samozřejmě důležitý, ale ve finále je to člověk, jeho hlas, jméno, které si zapamatujete.
7. Co je podle vás pro obchod nejdůležitější?
Pro mě jsou to zaměstnanci, kteří dělají rozdíl. Jejich nasazení i motivace. Můžete mít sebelepší produkt, ale bez odhodlaných zaměstnanců, kteří jsou schopni společně udělat rozdíl, nelze být úspěšný. Ruku v ruce s tím jdou i autentické firemní hodnoty, které budou zaměstnanci skutečně žít.
8. Co se změnilo v obchodě za posledních 5 let?
Vše je rychlejší, vše je složitější, vše je technologičtější. Nelze plánovat příliš dopředu a flexibilita je důležitým aspektem. Nabídka musí dnes rychle reagovat na potřeby zákazníků i trhu a ideálně být téměř zcela digitální. Na druhou stranu je třeba říct, že se sice prodejní nástroje a komunikace hodně vyvinuly, ale základy prodeje jsou pořád stejné.
9. Jak bude obchod vypadat za 5 let?
Firma bude mít významnou část prodeje a leadů digitálně, možná i bez lidského zásahu u jednoduchých věcí. Ale také s mnohem rychlejšími službami, protože pokud jde obchod rychleji, i reakce zákazníků a uživatelů je prostřednictvím nových formátů komunikace rychlejší. Úspěšná firma bude také muset mít vysoce specializované zaměstnance s velmi vysokou úrovní kompetencí, a to nejen obchodních, ale i technických, digitálních a komunikačních.
10. S čím byste chtěl začít, s čím byste chtěl přestat a o co byste ve své práci nerad přišel?
Rád bych se vrátil trochu víc do terénu, chybí mi to. Co nechci ztratit, je kontakt s lidmi, chci pořád být uprostřed týmů, u klientů. Nechci ztratit přímé spojení s trhem a dělat všechno jen digitálně, přestože jsem fanoušek technologií. Jsem totiž přesvědčený, že ani sebelepší produkt s nejlepším onboardingem se neprodá sám. Důležitou roli má příběh kolem produktu a člověk, který ho předkládá.